Alla inlägg, Frukt, Kosttillskott, Naturens apotek, Vitaminer och mineraler

Kort om C-vitamin

Nästan alla djurarter kan producera sitt eget C-vitamin. Men vi människor har en enzymdefekt som gör att vi inte kan producera detta utan måste få i oss C-vitamin via kosten eller kosttillskott.

C- vitamin är den känsligaste vitaminen, och den förstörs av ljus, värme och matberedning. Därför är det viktigt att äta mycket färsk frukt och bär. När det kommer till juice får du bara i dig C-vitamin när juicen är helt nypressad, redan efter ett par timmar är all C-vitamin borta.

Vid C-vitaminbrist kan vi få:

  • Blödande tandkött
  • Tandlossning
  • Ökad infektionsrisk
  • Allergi
  • Högt kolesterolvärde
  • Näsblod
  • Dålig matsmältning
  • Försämrad sårläkning
  • Ökad trötthet
  • Muskelkramper/muskelsvaghet
  • Torr hud
  • Depression
  • Vid allvarlig C-vitaminbrist får vi skörbjugg.

Vem får C-vitaminbrist?
När vi stressar mycket, tränar hårt, röker, ammar, äter p-piller eller värktabletter så ökar risken för C-vitaminbrist. Om vi dessutom äter lite frukt och grönt och mycket hel – eller halvfabrikat är det stor risk att vi kommer drabbas av/har C-vitaminbrist.

Vad gör då C-vitamin för nytta i kroppen?

  • Bygger upp ditt immunförsvar
  • Minskar risken för Alzheimers
  • Bygger upp hud, hår, muskler och ben. Kroppen behöver C-vitamin för att tillverka kollagen. Utan kollagen faller kroppen sönder, då kollagenfibrer är som byggnadsställningar för ben, brosk, hud, muskler, ledband, senor och blodkärl.
  • Antiinflamatorisk
  • Viktigt för ett friskt tandkött
  • Hjälper kroppen att ta upp järn
  • Skyddar huden mot solskador
  • Skyddar mot samt avlägsnar tungmetaller ur kroppen, speciellt avgiftande mot bly
  • Motverkar DNA-skador
  • Fungerar som naturligt antihistamin
  • Skyddar ögonen från gråstarr
  • Förhindrar cellskador
  • Hjälper kroppen att bli av med kemikalier som skadar dina celler och DNA
  • Antioxidant som neutraliserar fria radikaler
  • Motverkar och krigar mot cancer

C-vitamin finns rikligt i

  • Nypon
  • Persilja
  • Paprika
  • Grönkål
  • Svarta vinbär
  • Brysselkål
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Papaya
  • Kiwi
  • Jordgubbar

Jag rekommenderar att man äter ett syraneutralt C-vitamintillskott, vilket är snällast för magen.
Undvik brustabletter, de skadar mer än de gör nytta då de innehåller massa ohälsosamma tillsatser.