Alla inlägg, Från naturen, Hud - och hårvård, Naturens apotek, Recept, Veganskt, Vitaminer och mineraler

Chiafrön

Cihafrön är små, små frön som är fullproppade med nyttigheter!

Chiafrön härstammar från Sydamerika och har varit ett viktigt livsmedel för indianerna i över 4000 år. De gjorde även medicin på chiafrön som användes som bland annat febernedsättande och som omslag på skador för att motverka infektioner.

  • Omega3 rikt – 2 tsk chiafrön innehåller mer omega3 än en portionsbit lax (bra allternativ till omega3-tillskott – du slipper då få i dig färgämnena de använder i laxodlingar, samt undviker gifter och tungmetaller som ackumuleras i fisk). Omega3 är en livsviktig fettsyra som är antiinflamatorisk samt behövs för hormonbalansen.
  • Chiafrön innehåller sju gånger mer C-vitamin än apelsiner och fem gånger mer kalcium än mjölk.
  • Innehåller magnesium, zink, kalcium och järn
  • Fyllda med antioxidanter som skyddar mot fria radikaler, vilka kan ge upphov till sjukdomar.
  • Stärker hud, hår och naglar.
  • Ger kroppen energi och ökad uthållighet.
  • Naturligt glutenfria.
  • Proteinrika och fyllda med kostfibrer.
  • Chiafrön absorberar vätska upp till tolv gånger sin egen vikt. Detta gör att chiafrön mättar bra, blodsockernivån stiger långsammare och vätskebalansen i kroppen förbättras.

Chiafrön kan strös på sallad, i smoothie, ha i brödbaket mm. Eller varför inte göra en chia-pudding eller chia-pannkakor?

”Chia-ägg”
Du kan ersätta ägg i bakning med ”chia-ägg”.
1ägg: låt 1 msk chiafrön svälla i 3 msk vatten.

För att få ut det mesta av chiafröna måste de tuggas, eller malas. Jag mixar ner fröna i min morgonsmoothie.