Alla inlägg, Baka, Från naturen, Recept, Vitaminer och mineraler

Glutenfria mjölsorter

Glutenfria bröd man köper i affären innehåller ofta majsmjöl, vilket ger ökad inflammation i kroppen, samt många E-ämnen. Även de flesta färdiga mjölmixer innehåller till största del majsmjöl samt onödiga tillsatser, gör din egen mjölmix istället!

Mjöler jag föredrar att baka med som alla är glutenfria

  • Durramjöl – ett fullkornsmjöl, fullt med fibrer och mineraler. Mjölet har bra bakegenskaper och en god, mild smak.
  • Teffmjöl – ett sädesslag som är rikt på kalcium, järn, fosfor, protein och fibrer. Mjölet drar åt sig mycket vätska.
  • Bovetemjöl – bovete är en ört som ger bröd och bakverk lite mer tuggmotstånd än andra glutenfria mjöler. Bovete är rikt på mineraler, antioxidanter och proteiner.
  • Rismjöl/rårismjöl – är som det låter, ris som är malt till mjöl. Detta mjölet passar bra till spröda kakor och pannkakor, men går även bra att ha i bröd.
  • Havremjöl – Havre är den enda av våra svenska fyra sädesslag som inte innehåller gluten. Havremjöl har bra bakegenskaper då den bildar en ”gel” som gör brödet saftigt.
    Har du celaki är det mycket viktigt att du inte får i dig gluten då det skadar tarmen. Vid celaki rekommenderar jag att man köper ren/glutenfri havre. Även om havre är glutenfritt hanteras de i samma lokaler som andra sädesslag och kan därför innehålla spår av gluten. De rena/glutenfria havregrynen behandlar i egna lokaler och det kan garanteras att de är helt fria från gluten. Så som sagt, har du celaki, köp ren/glutenfri havre, men om du bara undviker gluten går det lika bra med ”vanliga” havregryn. Får du inte tag i havremjöl? Mixa havregryn till ett mjöl.

Glutenfria mjöler har olika egenskaper, och vill man ha ett bra resultat är det viktigt att man följer recepten och väger mjölerna.

Vissa mjöler har samma vikt-och bakegenskaper och går därför att ersätta med varandra, se nedan.

  • Rismjöl – Teffmjöl – Bovetemjöl
  • Havremjöl – Durramjöl

När man bakar glutenfria bröd är det viktigt att ha i en konsistensgivare, som binder samman mjölerna, så som gluten gör i ”vanligt” bröd. Mina favoriter är fiberhusk och pofiber. Dessa två binder samman degen och gör brödet saftigare.