Alla inlägg, Hälsa, Kosttillskott, Vitaminer och mineraler

Zink

Visste du att nästan alla svenskar har mer eller mindre zinkbrist?

Zink är en livsnödvändig mineral som 100-tals funktioner i kroppen behöver för att fungera.

Zink behövs bland annat för att frisätta insulin, förhindra och skydda kroppen från att ta upp tungmetaller, stärka sköldkörteln, bygga skelett och tänder, stärka immunförsvaret samt vid sårläkning.

Immunförsvaret är beroende av zink. Vid zink brist har kroppen svårt att stå emot infektioner och virus samt tappar förmågan att läka.

20% av all zink i kroppen finns i huden. Där märker vi oftast av zink brist först genom hudförändringar, akne, eksem, rosacea, psoriasis.

Även håret och naglarna innehåller mycket zink, och vid brist blir håret torrt och naglarna spröda och fläckiga.

Vid brist får vi ofta matsmältningsproblem, sämre kognitiv förmåga och dåligt immunförsvar.

Störts risk att drabbas av zink brist har

  • Diabetiker
  • Gravida/ammande
  • Äldre
  • Mag – och tarmsjuka
  • De med celaki
  • Hårt tränande människor
  • Stressade människor

Zink finns naturligt i

  • Bönor
  • Solrosfrön
  • Pumpakärnor
  • Mandlar
  • Nötter
  • Skaldjur
  • Ostron
  • Nötkött

Jag väljer att äta kosttillskott, mina favoritmärken är holistics och helhetshälsas tillskott. Kroppen tar upp tillskott bäst när man varierar på intaget, så hoppa över någon gång ibland och ta dubbel dos ibland.

När man börjar känna sig förkyld kan man ta 2-3 kapslar (50-75mg) zink i 3-4 dagar för att boosta kroppen och förhoppningsvis vinner kroppen över förkylningen.